Allmäna Villkor
Här nedan finner du de allmänna villkoren som gäller för våra tjänster samt mer information.
§ 1 Allmänt
[1] Allmänt
1.1 Dessa villkor reglerar förhållandet mellan Kund och Promotia, org. Nr 990425-5214 (nedan kallat Promotia), med avseende på abonnemangstjänster (”Tjänsten”) såsom Webbhotell, Domänregistrering, Sitebuilder och tilläggstjänster som Promotia levererar från tid till annan.
1.2 Kund kan vara en myndig fysisk person eller juridisk person.
§ 2 Tjänsten
2.1 Tjänsten innebär att Kund hyr en del av Promotias delade servermiljö.
2.2 Promotia tillhandahåller fri support för Tjänsten under avtalsperioden via e-post och information på Promotias webbplats.
2.3 Kund ansvarar för användningen av sitt utrymme och ser till att allt material som laddas upp till servern är relevant till hemsidan. Kund får ej utnyttja sitt utrymme till en så kallad filtjänst eller lagringsutrymme.
2.4 Om Kund utnyttjar en överdriven eller misstänkt stor trafikmängd har Promotia rätt att starta en förundersökning mot Kund gällande vart denna trafikmängd kommer ifrån.
2.5 Kund ansvarar för att endast hosta sina egna hemsidor på sitt webbhotell, det är inte tillåtet att hosta andra företags- eller privatpersoners hemsidor, bloggar eller e-handelslösningar på ett och samma webbhotellspaket.
§ 3 Avtalstid för Tjänsten
[1] Avtalstid för Tjänsten
4.1 Avgifter för Tjänsten utgår i form av förskottsbetalning mot faktura eller direktbetalning via Bankgiro eller kontokort enligt den period som Kund väljer i samband med beställning. Betalning skall ske senast 30 dagar efter fakturadatum.
3.2 Promotia tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) vilket innebär att Kund har rätt att frånträda Avtalet om detta har ingåtts på distans, till exempel. via Internet, genom att meddela Promotia detta inom 14 dagar, eller 7 arbetsdagar från den dag Kund mottar orderbekräftelsen (”Ångerfristen”). Ångerrätten upphör dock om Kund börjat använda Abonnemanget under ångerfristen. Promotia lämnar särskild information om detta i samband med att avtalet bekräftas.
3.3 För Tjänsten Webbhotell tillämpas 45 dagars öppet köp och i detta fall återbetalas hela beloppet (utom kostnad för Domänregistrering och SSL-Certifikat).
3.4 Avtalet upphör genom uppsägning som skickas in skriftligen via Promotias Kundtjänst eller av uppsägningsfunktionen i kontrollpanelen. Vid uppsägning skall kundnummer och domännamn uppges. Har ingen korrekt uppsägning inkommit innan tjänsten går ut måste fakturan för nästkommande period betalas.
3.5 Endera parten har rätt att skriftligen via brev, fax eller e-post säga upp avtalet till omedelbart upphörande om den andra parten begår ett väsentligt avtalsbrott och, i den mån rättelse är möjlig, inte vidtar rättelse inom 14 dagar efter skriftlig uppmaning via brev, fax eller e-post med hänvisning till denna bestämmelse. Detsamma gäller om part försätts i konkurs eller likvidation, är föremål för ackordsförfarande eller annars uppenbart är på obestånd.
§ 4 Avgifter för Abonnemanget
[1] Avgifter för Abonnemanget
4.1 Avgifter för Tjänsten utgår i form av förskottsbetalning mot faktura eller direktbetalning via Bankgiro eller kontokort enligt den period som Kund väljer i samband med beställning. Betalning skall ske senast 30 dagar efter fakturadatum.
4.3 Dröjsmålsränta utgår enligt räntelagen från förfallodagen och tills dess att betalning fullgjorts.
4.4 Kund skall inom 10 dagar från det att Kund mottagit fakturan meddela Promotia om fakturan anses felaktig. Har Kund i tid invänt mot fakturan och anfört en saklig grund mot debiteringen, skall Promotia medge anstånd med betalningen av det tvistiga beloppet. Medges anstånd utgår dröjsmålsränta på den del av det tvistiga beloppet som Kund är skyldig att betala.
4.5 Tillfälliga kampanjpriser påverkar inte avtalet.
4.6 Återbetalning av avgifter för domännamn görs inte.
4.7 Vid uppsägning från Kund eller av Promotia på grund av brott mot villkoren återbetalas inte inbetald avgift för pågående eller kommande period.
4.8 Promotia äger rätt att överlåta fakturor till kreditbolag som då övertar fordran gentemot kunden. Detta innefattar även om kunden inte är sen med sin betalning.
4.9 Alla fakturor som skickas ifrån Promotia skickas via e-post, vi skickar ej ut några fakturor via brev.
4.10 Sparade kredit kort kommer att debiteras samma dag som tjänsten förnyas, inga återbetalningar görs om tjänsten inte är korrekt uppsagt.
§ 5 Överlåtelse av Tjänst
[5] Hur fungerar betalning för era tjänster?
5.1 Kund får överlåta Tjänsten efter Promotias medgivande. En överlåtelse skall genomföras enligt de vid tillfället gällande regler. En överlåtelse träder i kraft från det datum då Promotia meddelar Kund att man har medgivit överlåtelsen. Den frånträdande parten är inte betalningsskyldig för förpliktelser som uppkommer efter det att en överlåtelse har genomförts. Den tillträdande parten är inte betalningsskyldig för förpliktelser som uppkommit innan det att en överlåtelse har genomförts. Den frånträdande parten är skyldig att reglera eventuella innestående skulder gentemot Promotia innan den tillträdande parten kan överta Tjänsten.
5.2 Promotia får överlåta Tjänsten till annat företag som skäligen kan förväntas iaktta de rättigheter och skyldigheter Promotia har gentemot Kund.
§ 6 Promotias ansvar
[1] Promotias ansvar
6.1 Promotia har rätt att vidta åtgärder som påverkar tillgängligheten i Tjänsten om det är påkallat av tekniska, underhålls-, drifts- eller säkerhetsmässiga skäl, eller på grund av lag, myndighetsbeslut eller beslut fattade av behörig registreringsenhet av relevanta toppdomäner eller av sådan registreringsenhet utsedd behörig organisation.
6.2 Promotia utövar ingen kontroll över information eller material som finns på Kundens lagringsutrymme och Promotia är således inte ansvarigt för direkta eller indirekta skador som uppkommit till följd av Kundens agerande eller brister på Kundens applikationer. Promotia är inte eller skadeståndsskyldigt vid skador som uppkommer i samband med intrång i Kundens tjänst.
6.3 Promotia ansvarar endast för skador som orsakas genom försummelse av Promotia eller anlitad underleverantör. Promotias skadeståndsskyldighet skall, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet från Promotias sida orsakat skadan, vara begränsad till direkta förluster till ett sammanlagt belopp motsvarande avgiften för den gällande avtalsperioden. Promotia ansvarar inte för indirekt skada såsom förlust av information och inte eller för förvanskning av information p.g.a. tredje parts obehöriga intrång i Promotias datorresurser.
6.4 Promotia raderar inte Kundens information så länge Tjänsten är aktiv, om inte Kunden skriftligen uttryckt ett önskemål om detta samt styrkt sin identitet. Promotia förbehåller sig dock rätten att radera information vid utebliven betalning eller uppsägning av tjänsten.
6.5 Promotias skadeståndsansvar för sakskador omfattar endast ersättning för direkt förlust och är begränsat till maximalt det som Kund betalar till Promotia under tolv (12) månader enligt gällande avtal. Ersättning utgår inte i något fall för indirekt skada såsom minskad produktion eller omsättning i Kundens rörelse.
6.6 Promotia har rätt att avsluta Abonnemanget för kund, helt eller delvis, genom skriftlig underrättelse till kund. Eventuellt innestående tid betalas tillbaka till Kund enligt angiven betalningsmetod.
7 Kundens ansvar
[7] Kundens ansvar
7.1 Kunden ansvarar gentemot Promotia för att information som hanteras inom Tjänsten inte gör intrång i tredje parts rättigheter eller på annat sätt står i strid mot gällande lagstiftning.
7.2 Kunden förbinder sig att inte nyttja resurser eller söka obehörig åtkomst till Promotias system, vilka inte är avsedda för Kunden, och att inte eller på annat sätt agera i strid mot gällande lagstiftning vid sin användning av Tjänsten. Kunden förbinder sig vidare att inte sprida datavirus eller någon annan form av skadlig kod. Promotia har rätt att stänga av Tjänsten och/eller säga upp avtalet med omedelbar verkan samt begära skadestånd om det skäligen kan antas att fortsatt spridning strider mot lag eller annan myndighetsförfattning eller om informationen annars uppenbarligen strider mot villkoren i detta avtal. Detsamma gäller om Promotia orsakas driftsstörningar vilka skäligen kan antas bero på fel eller tekniska störningar hänförliga till Kunden. Promotia har rätt att ta del av all information som hanteras i Tjänsten för att kunna fullgöra sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal.
7.3 Kunden förbinder sig att inte utnyttja mer än avtalad resurs. Om detta sker äger Promotia rätt att direkt debitera Kunden faktiska kostnader som detta orsakat Promotia. Även retroaktiv debitering kan komma att ske. Promotia äger även rätt att lägga upp ett löpande avtal med månads- eller kvartalsvis debitering för resurs- och kapacitetsutnyttjande. Kunden förbinder sig även att inte utnyttja mer processorkraft eller diskkapacitet (läsningar och skrivningar till disk) än vad som anses vara rimligt. Om detta sker äger Promotia rätt att direkt debitera Kunden för faktiska kostnader som detta orsakat Promotia. Även retroaktiv debitering kan komma att göras.
7.4 Om Kunden skickar ut spam eller gör större utskick än vad Promotia anser vara normalt äger Promotia rätt att stänga av Kunden omgående. Promotias riktlinjer är 300 e-postmeddelanden per timme från sina IP-adresser.
7.5 Kunden ansvarar över mjukvaran som är nödvändig för att utnyttja Tjänsten hos Promotia.
7.6 Kunden ansvarar för allt material på hemsidan och domännamnet. Vid misstankar om olagligt material/bedriven verksamhet (alternativt material som kan klassas som olagligt eller omoraliskt) har Promotia rätt att stänga ner Tjänsten.
7.7 Kunden ansvarar för sitt eget material och filer på utrymmet. Vid förlorat eller förstört material kan en återställning göras från Promotia. Vid återställning av backup tas en administrativ avgift ut på 950 kr per påbörjad timme.
7.8 Kunden ansvarar för att uppgifter som anges vid registreringen stämmer. Om Kunden använder felaktiga (falska) uppgifter vid registrering kan Promotia kräva legitimation samt kopia på kreditkortet som användes vid beställning. Om Kunden inte kan uppvisa detta äger Promotia rätt att stänga ner Tjänsten och avsluta Kundkontot.
7.9 Kunden ansvarar för att de domäner som läggs in och administreras under webbhotellskontot tillhör Kunden.
7.10 Kunden förbinder sig att hålla sina kontaktuppgifter uppdaterade under hela avtalstiden. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Om kontaktuppgifterna inte uppdateras och detta leder till problem eller missförstånd, bär Kunden fullt ansvar för eventuella konsekvenser.
7.11 Kunden förbinder sig att omedelbart informera Promotia om eventuella brott mot säkerheten, inklusive misstänkt obehörig användning av Kundens användarkonto eller annan säkerhetsrelaterad incident.
7.12 Kunden förbinder sig att följa alla instruktioner och rekommendationer som Promotia ger avseende användningen av Tjänsten. Misslyckande med att följa dessa instruktioner kan leda till att Promotia vidtar åtgärder, inklusive, men inte begränsat till, tillfällig eller permanent avstängning av Tjänsten.
7.13 Kunden ansvarar för att all data som lagras eller överförs via Tjänsten är lagligt och inte kränker tredje parts rättigheter. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, upphovsrättsligt skyddat material, varumärken, personuppgifter och annan känslig information.
7.14 Kunden ansvarar för att säkerhetskopiera sina data regelbundet. Promotia är inte ansvarigt för förlust eller skada av data som kunden inte har säkerhetskopierat.
7.15 Kunden förbinder sig att inte använda Tjänsten på ett sätt som orsakar överdriven belastning eller störningar i Promotias system eller nätverk. Om sådan användning upptäcks, har Promotia rätt att vidta nödvändiga åtgärder för att skydda sin infrastruktur, inklusive begränsning eller avstängning av Tjänsten för den berörda Kunden.
7.16 Kunden är ensamt ansvarig för alla handlingar och aktiviteter som utförs under sitt användarkonto, inklusive handlingar av tredje part som Kunden har gett tillgång till sitt konto.
7.17 Kunden ska hålla Promotia skadeslöst från alla krav, skador, förluster, kostnader och utgifter, inklusive juridiska avgifter, som kan uppstå till följd av Kundens användning av Tjänsten eller brott mot detta avtal.
7.18 Kunden förbinder sig att följa alla tillämpliga lagar och regleringar i samband med användningen av Tjänsten och hanteringen av data.Dessa bestämmelser utgör en del av det avtal som Kunden ingår med Promotia och syftar till att skydda både kunden och leverantören samt säkerställa en laglig och etisk användning av de tillhandahållna tjänsterna. Vid eventuella frågor eller oklarheter rekommenderas det att kunden tar kontakt med Promotia för ytterligare information och vägledning.
§ 8 Administration
[8] Administration
8.1 Kunden ska alltid se till att ha korrekt och aktuell information registrerad hos Promotia, vilken möjliggör identifiering av Kunden, inklusive nödvändig kontaktinformation.
8.2 Det ska tydligt framgå på webbsidorna vilken fysisk eller juridisk person som ansvarar för publiceringen av sidorna.
8.3 Kunden ger sitt samtycke till att Promotia aktivt får genomföra marknadsföringsaktiviteter och erbjuda tjänster till Kunden. Detta kan ske genom olika former av kommunikation såsom e-post, sms, samtal eller produkter. Kunden kan när som helst avanmäla sig och säga upp sina tjänster från företagets utskick genom att följa instruktionerna i varje utskick eller kontakta kundtjänsten, som är tillgänglig 24/7 via företagets hemsida.
§ 9 Domännamn
[9] Domännamn
9.1 För .SE- och .NU-domännamn gäller Internetstiftelsens allmänna villkor. Dessa villkor finns tillgängliga på Internetstiftelsens hemsida https://internetstiftelsen.se/. Genom godkännande av detta avtal godkänns också Internetstiftelsens villkor.
9.2 Promotia kommer alltid att agera som administrativ, teknisk och faktureringskontakt vid registreringar av domännamn.
9.3 Promotia garanterar inte att domänen är registrerad förrän en bekräftelse har skickats till Kunden via e-post. Om Promotia inte lyckas erbjuda domänen har Kunden rätt att registrera en ny domän av samma värde.
9.4 Ersättning vid förlorad domän kan aldrig överstiga den faktiska betalda summan under den period domänen har varit registrerad hos Promotia.
9.5 Promotia registrerar inga domäner förrän betalningen av fakturan har mottagits.
9.6 .SE-domäner För .SE-domännamn gäller Internetstiftelsens allmänna villkor, tillgängliga på https://internetstiftelsen.se/. Genom godkännande av detta avtal godkänns även Internetstiftelsens villkor.Subregistrar: MissDomain Group ABRegistrar: NameISP ABRegistry: IISVillkor och reglerAndra regler som gäller för .SE-domäner:Promotia har rätt att flytta Kundens domäner mellan lämpliga registrarer.Promotia har rätt att hantera Kundens domännamn med den mest lämpliga registreringsenheten.Maximalt fem (5) registreringar till reducerat förstaårspris gäller per kund och år.
9.7 .NU-domänerFör .NU-domännamn gäller Internetstiftelsens allmänna villkor, tillgängliga på https://internetstiftelsen.se/. Genom godkännande av detta avtal godkänns även Internetstiftelsens villkor.Subregistrar: MissDomain Group ABRegistrar: NameISP ABRegistry: IISVillkor och reglerAndra regler som gäller för .NU-domäner:Promotia har rätt att flytta Kundens domäner mellan lämpliga registrarer.Promotia har rätt att hantera Kundens domännamn med den mest lämpliga registreringsenheten.
9.8 Om betalning inte har inkommit till Promotia inom avtalad tid, har Promotia rätt att peka om det aktuella domännamnet till en annan webbplats än den som Kunden har angett. Om domännamnet inte förnyas inom en kort respitfrist efter domännamnets utgångsdatum eller fakturans förfallodatum, har Promotia rätt att för egen räkning registrera det aktuella domännamnet och därefter hantera det som sitt eget, inklusive rätten att överföra domännamnet till en tredje part.Detta avslutar avsnittet om Kundens ansvar och administration enligt Promotias tjänster. Fortsättning följer med nästa del av avtalet.
§ 10 Driftstörning
[10] Driftstörning
§10.1 Vid omfattande driftstörningar har Kunden rätt att begära kompensation inom ramen för det belopp Kunden betalar. Kompensation kan ske genom gratis förlängning av Tjänsten. Omfattande driftstörningar avser ihållande eller omfattande avbrott som varar under tolv (12) timmar under kontorstid (måndag till fredag, kl. 08.00–17.00) över en period om trettio (30) dagar. Begäran om kompensation ska lämnas in inom sju (7) dagar efter den trettiodagarsperioden. Planerade avbrott räknas inte som driftstörningar.
§ 11 Information och Kunduppgifter
[11] Information och Kunduppgifter
11.1 Informationen som Kunden tillhandahåller vid registrering kommer att användas av Promotia i form av ett internt Kundregister, inklusive personuppgifter. Kunden samtycker härmed till att Promotia använder dessa uppgifter i kommunikationen mellan parterna enligt flödesschemat i Bilaga 1. Om den information Kunden har lämnat är felaktig och Promotia har tillgång till korrekt kontaktinformation, har Promotia rätt och skyldighet att justera informationen. Om Kunden har mer än ett användarkonto/användarnamn hos Promotia har företaget rätt och skyldighet att för administrativa ändamål sammanföra Kundens olika konton till ett konto. En administrativ avgift kan tillkomma.
11.2 Kunden godkänner att personuppgifter som anges vid registrering av domännamn kommer att vara offentligt tillgängliga via internet hos den aktuella registreringsenheten som Promotia väljer. Om Kunden väljer att inte använda "Shield Whois" kommer följande uppgifter att vara tillgängliga: namn, e-postadress och domännamn. Kunden ansvarar för att informera berörda personer inom sin organisation om detta och för att ha nödvändiga tillstånd för att hantera personuppgifter på detta sätt.t
11.3 På begäran kommer Promotia endast att lämna ut personuppgifter till myndigheter eller register.
11.4 Hantering av personuppgifter: Den röda tråden indikerar var fullständiga personuppgifter skickas. Endast en leverantör, Name ISP (AB Name ISP), kommer att ha tillgång till fullständig information.
11.5 Vid frågor om personuppgifter hänvisas till Promotias support.
§ 12 Force majeure
[12] Force majeure
12.1 Om en part förhindras från att fullgöra sina åtaganden enligt detta avtal på grund av omständigheter som parten inte kunnat råda över, såsom blixtnedslag, översvämning, inbrott, arbetskonflikt, eldsvåda, beslag, myndighetsbestämmelser samt fel eller försening i tjänst från underleverantör på grund av omständigheter som här avses, ska detta utgöra befrielsegrund som medför uppskov av tidpunkten för prestation. Om avtalets fullgörande till väsentlig del förhindras under längre tid än en månad på grund av ovannämnda omständighet, har vardera parten rätt att frånträda avtalet skriftligen utan ersättningsskyldighet.
§ 13 Tvist
[13] Tvist
13.1 Tvist angående tolkningen eller tillämpningen av detta avtal ska avgöras av svensk domstol enligt svensk lag.
§ 14 Ändringar i avtalet
[14] Ändringar i avtalet
14.1 Promotia har rätt att göra ändringar i dessa allmänna villkor med en ikraftträdandeperiod på 30 dagar efter att de nya villkoren har offentliggjorts. Ändringar kan göras om det är nödvändigt av tekniska skäl utanför Promotias kontroll eller på grund av lagstiftning eller andra myndighetsbeslut. Kunden har alltid rätt att säga upp avtalet vid villkorsändringens ikraftträdande.
14.2 Promotia har rätt att ändra priser på tjänster och produkter samt justera begränsningar på tjänster och produkter som tillhandahålls till kunder. Eventuella prisjusteringar kommer alltid att offentliggöras på Promotias officiella webbplats.